Data

Data

    Ca. X lektioner (X minutter)            3. klasse          Aishas tastatur, Udsagn om Aishas venner

Data er et andet ord for ledetråde. Når man skal programmere, så skal man bruge en masse ledetråde. Ledetråde kan deles op i 3 variabler:

  • Strings (bogstaver, numre, mellemrum eller symboler)
  • Tal (1, 2, 3, 4, … eller såsom 3.5)
  • Boolean (en variabel der enten er “true” eller “false” – altså “sandt” eller “forkert”)

Når du spiller et spil, så kan du gemme data ved: dit navn (strings), antal points (numbers) og om du har gennemført spillet eller ej (true/false).

Strings

Åh nej! Nogen har rykket rundt på bogstaverne på Aishas tastatur! Kan du hjælpe med at finde Aishas og hendes venners navne? Følg hver farve for at finde et navn. Skriv navnene ed.

Kan du lave dit eget farvet tastatur? Kan du skrive dit eget navn?

Numbers

Aisha elsker at have venner på besøg! Prøv se deres hygge område!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når de er sammen så hygger de sig med lækker snacks og ser en god film.
Inden vennerne kommer vil Aisha gerne sikre sig at det hele er ordnet.
Kan du hjælpe hende?

  • Har alle en siddeplads?
  • Hvor mange sodavand er mørke og hvor mange er lyse?
  • Er der nok kager til alle?
  • Er der nok cupcakes til alle?
  • Hver af Aishas venner ønsker 5 slik. Er der nok?
  • Hvis nej, hvor mange slik kan de få?

Boolean

Hvilke udsagn er korrekt omkring Aishas venner?
Lav en ring omkring det korrekte udsagn.