Kom i gang

Kom i gang

Vælg en sprite
Vis eleverne hvordan man højreklikker og slette katte-figuren og vælg så en ny én.

Personificer kostumer
Demonster hvordan man kan komme ind og kopiere en kostume, vælge farve og anvende ”fill tool colour” og udfylde kostumerne.

Tilføj detaljer til kostumen
Vis eleverne hvordan man zoomer ind på figuren og kan skrive ord ved at vælge den mindste børste i pixel niveau. Kursiv anbefales ikke. Ligeledes er dette en god mulighed for at tale om farverne på skærmen – de små prikker, pixels.
Museklik ændrer kostume
Vis eleverne hvordan denne kode kan ændre figurens kostume ved at man klikker på den.

Tegn tilbehør
Vis som demonstration hvordan man kan tegne et tilbehør eller stykke tøj. Vis eleverne, hvordan man skal vokse eller skrumpe ligesom man skal rotere eller re-tegne det for at få det til at se godt ud. Understreg behovet for at trække den med en farve indenfor stregerne. Dette er nødvendigt, så vi kan kode det til at skifte farve senere. For de bedste resultater bruge en levende grundfarve.

Kode tilbehøret til at ændre farve

Importer en baggrund

Kode din baggrund til at ændre sig ved museklik

Animer ting
Tegn en ny sprite. Hånd tegne en simpelt fugl. Omdøb sprite. Klik på fanen kostume.
Klik kopi. Rediger den anden kostume. Brug viskelæder værktøj og fjern vingespidserne.
Gentegn disse. I scripts område tilføj scripts nedenunder. Hvis du ikke har indført gentagne loops brug enten nogle dansetrin eller musik loops som eksempler.

Ventetiden med en sekund er en god mulighed for at udvide elevernes viden indenfor decimalbrøk. Tegn en enkel 0 til 1 linje og placere tiendedele på den. Få eleverne til at eksperimentere med længde af tid og lad dem fortælle dig, hvad der er langsommere og hvad er hurtigere i deres kreationer.